PASŁĘCKI KONCERT NOWOROCZNY 2024 ORAZ WRĘCZENIE NAGRÓD "PASŁĘCKIE WYDARZENIE ROKU 2023"

kon 24 2 c mBurmistrz Pasłęka oraz Dyrektor Pasłęckiego Ośrodka Kultury zapraszają Państwa na Pasłęcki Koncert Noworoczny 2024 w wykonaniu Magdaleny Poronin - mezzosopran, Leszka Skrla - baryton, Rafała Tworka - fortepian, który odbędzie się 14 stycznia 2024 r. o godz. 19:00 w sali widowiskowo-kinowej Pasłęckiego Ośrodka Kultury.

Podczas imprezy będzie miało miejsce wręczenie nagród "PASŁĘCKIE WYDARZENIE ROKU 2023". Jest to kolejna już edycja konkursu, w którym nagradzane są osoby, instytucje oraz firmy mające wyjątkowe osiągnięcia na rzecz rozwoju społeczno–gospodarczego i kulturalnego gminy Pasłęk.

Serdecznie zapraszamy!

 

Magda P net 2 mmMagdalena Poronin – jest rodowitą inowrocławianką. Swą edukację muzyczną rozpoczęła jako 7-latka w klasie akordeonu u prof. Tadeusza Bugajaka w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. Ukończyła ją w klasie śpiewu solowego dr. hab. Małgorzaty Ratajczak w roku 2008. Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy ukończyła w 2013 roku, w klasie prof. dr. hab. Małgorzaty Greli. Jej debiut sceniczny miał miejsce w roku 2011 w Filharmonii Pomorskiej podczas Koncertu Karnawałowego pod batutą Zygmunta Rycherta. Koncertowała tam wielokrotnie biorąc udział m.in. w prezentacji tak znanych dzieł jak "Msza koronacyjna" C-dur W.A. Mozarta i "Stabat Mater" K. Szymanowskiego. W Operze Nova debiutowała podczas IV Operowego Forum Młodych rolą Volpina z opery "Aptekarz" J. Haydna. Tam też kreowała rolę Babci w operze "Krótkie Życie" M. de Falli. W roku 2012 wzięła udział w nagraniu dla TV Trwam "Requiem" W.A. Mozarta oraz oratorium "Cierpienia Chrystusa" P. Pasternaka, które odbyło się w bazylice św. Wincentego a Pauolo w Bydgoszczy. W tym samym czasie zdobyła nagrodę publiczności na Festiwalu Akademii Muzycznych w Warszawie i w uznaniu zasług otrzymała stypendium ministra kultury. Magdalena Poronin jest dwukrotną finalistką Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego "Złote Głosy", którego finał odbywał się na Zamku Królewskim w Warszawie oraz finalistką III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Mławie. Artystka współpracowała z bydgoską Orkiestrą im. J. Straussa Marka Czekały, który prowadzi również Inowrocławską Orkiestrę Promenadową, z bydgoskim kwartetem Arte Con Brio, Filharmonią Pomorską, oraz Orkiestrą Wojskową w Elblągu. Była pedagogiem śpiewu solowego w Szkole Muzycznej I st. w Gąbinie (woj. Mazowieckie), a obecnie jest pedagogiem klasy śpiewu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. K. Wiłkomirskiego w Elblągu.

 

 

Rafał Tworek Rafał Tworek - pianista, kompozytor, aranżer

Urodził się w 1979 roku w Bydgoszczy. Pochodzi z Solca Kujawskiego gdzie w wieku 4 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie. Rafał Tworek jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ireny Skabar Galon.

Ukończył Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, na wydziale instrumentalnym w klasie fortepianu prof. Jerzego Sulikowskiego. Jest również absolwentem Akademii Muzycznej im Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie fortepianu jazzowego prof. Włodzimierza Nahornego, które ukończył z wyróżnieniem.

Umiejętności pianistyczne doskonalił na kursach mistrzowskich u profesorów takich jak Lee Kum Sing, Ewa Pobłocka, Jerzy Sulikowski, Desire N'Kaoua i Andrzej Jasiński. Obecnie jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

W 2011 roku brał udział w nagraniu Płyty MUSICA NOVA POMORZA I KUJAW wykonując utwór Sławomira Opalińskiego na fortepian i elektronikę, zatytułowany Inside.

Na gruncie muzyki klasycznej i filmowej występował z orkiestrami Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Gorzowskiej i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

W zakresie muzyki współczesnej i elektroakustycznej współpracował z Markiem Chołoniewskim, natomiast na gruncie muzyki filmowej z kompozytorami takimi jak Jan A.P. Kaczmarek i Henryk Kuźniak.

Na polu muzyki jazzowej występował z Ewą Bem, Ewą Urygą, Karen Edwars, Januszem Szromem, Anną Serafińską, Olgą Bończyk, Kubą Badachem, Steve'em Sandler'em, Maciejem Sikałą, Marcinem Gawdzisem i ElJazz BigBandem.

Rafał Tworek jest współtwórcą zespołu Tango Cancion wykonującego muzykę argentyńską, który zrealizował swój projekt w Filharmonii Pomorskiej z Capellą Bydgostiensis.

Swoje zainteresowania muzyczne skierował w ostatnim czasie w stronę fortepianu preparowanego i amplifikowanego. Autorskie kompozycje wykorzystujące tak zmodyfikowane brzmienie instrumentu znajdą się na płycie nagrywanej w Trio Jazzowym, która ściśle wiąże się z pisaną w obecnym czasie pracą doktorską.

W kontekście muzyki religijnej jest twórcą projektu Rafał Tworek Quintet, który ujmuje motywy muzyki sakralnej w świecie improwizacji jazzowej. Pierwsza płyta tego zespołu nagrywana będzie w na początku 2018 roku i znajdą się na niej pieśni ewangelickie i rzymsko-katolickie w autorskich aranżacjach.

Zadebiutował również jako kompozytor na Festiwalu Nowa Muzyka Bydgoszcz 2016. Odbyło się wtedy prawykonanie autorskiej kompozycji zatytułowanej Grań na fortepian preparowany i amplifikowany z elektroniką.

W maju 2018 roku uczestniczył w światowym prawykonaniu utworu Sławomira Opalińskiego zatytułowanego Lead, na syntezator, saksofon i elektronikę.

Ostatnie lata twórczości i wykonawstwa skierowane były również w stronę fortepianu preparowanego i amplifikowanego. Ściśle związane z tą działalnością były badania oraz pisanie pracy doktorskiej na temat Fortepian preparowany i amplifikowany we współczesnej muzyce jazzowej na przykładzie twórczości i wykonawstwa Esbjorna Svenssona, Leszka Możdżera i autora pracy,

Po publicznej obronie 19 grudnia 2018 roku, Rafał Tworek uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych.

Owocem kontynuacji zainteresowań preparowania i amplifikowania fortepianu jest Kompozycja Yaron na fortepian preparowany i elektronikę. Prawykonanie miało miejsce na X Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Nowa Muzyka 2022 w Bydgoszczy.

W ostatnich latach Rafał Tworek poszerzył swoją działalność na polu muzyki klasycznej, współpracując z Piotrem Pławnerem przy wykonaniach II Koncertu Skrzypcowego Philipa Glassa.

 

 

 

411178668 370750912111226 4850024483531489330 nLeszek Skrla należy dziś do czołówki polskich śpiewaków dysponujących głosem barytonowym. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andrzeja Koseckiego i Piotra Kusiewicza. W 1987 wyróżniony na XXII Między­narodowym Konkursie Wokalnym im. A. Dworzaka w Karlovych Varach, a w roku 1988 na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. Debiutował na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku w roli Figara w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. Od sezonu 1988/1989 jest solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Występuje bardzo często jako solista koncertów oratoryj­nych w kraju i za granicą. Uczestniczył w Festiwalach Muzycz­nych: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polo­nia Nova. Viva il Canto, i wielokrotnie w Bydgoskim Festiwalu Operowym. W swoim dorobku artystycznym posiada ponad 50 partii operowych, głównie tych pierwszoplanowych. W lutym 2000 roku śpiewał spektakl premierowy Tannhäusera R.Wagnera w Operze Bałtyckiej. Rola Wolframa została uhonorowana Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. W sezonie 2001/02 na scenie Opery Bałtyckiej odnosi kolejny wielki sukces, zdobywając uznanie za kreację Don Carlosa w operze G.Verdiego – Ernani. We wrześniu 2002 został zaproszony przez Teatr Wielki w Łodzi do estradowego wykonania opery Cyrulik Sewilski kreując tytułową postać pod dyrekcją Claudio Desderi. Znaczącym wydarzeniem w drodze artystycznej był udział w premierze opery Tosca G.Pucciniego (Scarpia), prezentowanej podczas festiwalu Viva il Canto’2005 w Cieszynie. W listopadzie 2005 został zaproszony przez Teatro Massimo w Palermo na Sycylii do zaśpiewania tytułowej roli w Królu Rogerze K.Szymanowskiego. W roku 2006 inaugurował sezon artystyczny w Operze Nova w Bydgoszczy śpiewając partię Uroka w operze Manru I.J.Paderewskiego. Dzieło to zostało nagrane i wydane przez firmę DUX na nośniku DVD . W maju 2007 na scenie Opery Bałtyckiej zaśpiewał tytułową rolę w operze G.Verdiego-Rigoletto w reżyserii M.Grzesińskiego.W październiku 2008 dokonuje premierowego, wydanego na nośniku CD, nagrania opery S.Moniuszko-Paria pod dyr.W.Kunca, gdzie śpiewa partię Dżaresa. W listopadzie w wielkiej scenerii Hali Globus w Lublinie bierze udział , u boku Joanny Woś, w spektakularnym przedstawieniu opery G.Verdiego Traviata w reżyserii W.Zawodzińskiego, wcielając się rolę ojca G.Germonta. W grudniu 2008 inauguruje otwarcie gmachu Opery Krakowskiej kreując role Grandiera w operze Diabły z Ludoun K.Pendereckiego, w inscenizacji Laco Adamika. W lutym 2009 bierze udział w spektaklach premierowych opery Wesela Figara W.A.Mozarta w reżyserii M.Weissa ,kreując rolę Hrabiego. W kwietniu 2009 na scenie Opery Narodowej w Warszawie śpiewa partię Marcina Pakuły w operze Verbum Nobile S.Moniuszko w reżyserii L.Adamika.

Sezon 2009/10 rozpoczyna kolejnymi nagraniami oper S.Moniuszko Flis i Verbum Nobile pod dyr.W.Kunca i wydanymi przez firmę DUX. W kwietniu 2010 bierze udział w inauguracji Bydgoskiego Festiwalu Operowego, kreując postać Barnaby w operze Gioconda A.Ponchiellego w reżyserii K.Nazara. We wrześniu 2010 zaśpiewał po raz pierwszy-tytułową rolę w operze G.Verdiego Makbeth na scenie Opery Bałtyckej w reżyserii M.Weissa. Sezon artystyczny 2011/2012 to udział w premierze opery G.Verdiego La Traviata w reżyserii K. Sofulak. W listopadzie 2011 w Sali UNESCO w Paryżu odbywa sie światowa premiera opery E. Sikory Marie Curie w której kreuje rolę Einsteina. W czerwcu 2012 gościnnie śpiewa rolę G. Germonta w Staatstheater Nurnberg. 25 lecie pracy artystycznej świętuje w lutym 2013 śpiewając tytułową role Makbetha w operze G. Verdiego na scenie Opery Bałtyckiej. W czerwcu 2013 w uznaniu osiągnięć i osiągnięć znaczącego dorobku artystycznego otrzymuje z rąk Prezydenta Bronisława Komorowskiego tytuł profesora sztuk muzycznych. Rok 2014 to projekt i nagranie kolejnej płyty CD wydanej przez firmę DUX z dziełem K. Pendereckiego Powiało na mnie morze snów pod batutą Wojciecha Rajskiego. W październiku 2014 na scenie Opery Nova w Bydgoszczy śpiewa tytułową role w premierze opery G. Verdiego Rigoletto w inscenizacji N. Babińskiej. Kolejna wielka rola w repertuarze Leszka Skrla to rola Jago w operze Otello G. Verdiego, którą w maju 2015 z powodzeniem zaśpiewał w spektaklu na scenie Opery Bałtyckiej w reżyserii Marka Weissa i pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Kozłowskiego. W kwietniu 2016 w Operze na Zamku w Szczecinie wystąpił w spektaklach premierowych opery G. Verdiego La Traviata w reżyserii Michała Znanieckiego. W czerwcu 2016 zaśpiewał rolę Conte di Luna w spektaklu opery G. Verdiego Il Trovatore w ramach projektu XX Festiwalu Opery Krakowskiej wykonany na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu. W maju 2017 na scenie Opery Bałtyckiej po raz pierwszy śpiewa tytułową role w operze Nabucco G. Verdiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego. Kolejną tytułową rolą, którą wykreował na scenie Opery Nova w Bydgoszczy jest Falstaff G. Verdiego w reżyserii Macieja Prusa. W październiki 2017 brał udział w wystawieniu opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszko w Copernicus Center w Chicago, gdzie kreował postać Miecznika. W marcu 2018 w Operze Krakowskiej zaśpiewał spektakle premierowe w dziełach G. Puccini Gianni Schicchi oraz Pajace R. Leoncavallo w reżyserii Włodzimierz Nurkowskiego i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. W kwietniu 2018 na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej zaśpiewał rolę Don Alfonsa w dziele Mozarta Cosi fan tutte w reżyserii Marka Weissa i pod kierownictwem Friedricha Heidera. Leszek Skrla zajmuje się także pedagogiką wokalną, kształci studentów w klasie śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.